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소비자의 금융상품 정보에 대한 인식 분석 – 금융상품 구매 시 경험하는 어려움을 중심으로 –

저자 :  구혜경, 나종연

발행연도(출간연도) : 2018년

저널명(출판사명) : 금융소비자연구

권호사항(ISBN) : 3(2)

초록(내용소개)

세계적인 금융 위기 이후 금융소비자보호가 강조되고 있으며 특히, 사전적 보호 차원에서 금융소비자정보 제공 관련 논의가 활발하다. 그 결과 소비자지향적인 용어의 변경 및 스토리텔링 상품 설명서 등이 적용되고 있다. 그럼에도 불구하고 소비자들은 여전히 금융상품에 대해 어려움을 느끼고 있다. 이는 소비자가 금융상품을 구입하는데 있어서 심적인 부담을 느끼게 하는 요소일 뿐만 아니라, 구매 후 금융소비자의 문제발생과 직결되는 잠재적인 요인이 되기도 한다. 금융소비자 문제는 다른 소비자문제와 달리 금전적인 손실과 직결될 수 있으며, 문제가 상품 구매 직후에 발생하는 것이 아니라는 점에서 소비자들이 문제의 심각성을 더 크게 인식할 수 있다. 이에 근본적으로 소비자들이 금융상품을 구입, 보유하는 과정에서 경험하는 실질적인 어려움이 무엇인지를 구체적으로 확인하고 금융소비자보호를 위해 잠재적 문제점을 해결할 수 있는 방안을 모색하는 것이 필요하다. 본 연구는 금융상품을 보유하고 있는 소비자를 대상으로 해당 상품을 구입하고 보유하는 과정에서 경험하였던 ‘어려움’을 주관식으로 제한 없이 적도록 하였다. 그 결과 소비자가 금융상품을 구입, 보유하는 과정에서 경험하는 어려움은 소비자 자체의 문제, 금융 상품 자체의 문제, 상품 소비과정과 관련하여 구매시, 상품보유과정, 환급 및 해지과정에서의 문제점, 판매기업 관련 문제점, 상품 비교의 문제점으로 분석되었고, 특히 상품 자체의 문제점으로 금융상품의 용어가 어렵고, 상품의 구조 자체를 이해하는 것이 어렵다는 의견이 가장 높은 비중을 차지하였다. 결국 소비자는 금융상품에 대해 충분히 이해하지 못한 채 구입하고 있으며, 판매 접점에서의 효율적인 정보제공방법에 대한 검토가 필요함을 의미한다. 또한 금융소비자보호를 위하여 근본적으로 금융소비자교육에 대한 지속적인 관심과 투자 역시 중요한 요소임을 반증하는 결과이다. 이에 금융정보정책의 수립 시, 금융상품에 대한 소비자 이해도 증진을 위한 효율적인 정보제공 방안 및 형태에 대한 논의가 요구되며, 금융상품의 특성 상 대인판매가 활성화되고 있기 때문에 금융상품 판매원의 질적 향상을 도모하기 위한 정책적 관심도 제고되어야 할 것이다.

The provision of financial information seek for consumer-centric method that use easy word and story telling probing. This is important consumers to understand financial products’ features. Korea does have a disclosure policy that mandates certain information to be disclosed but its effectiveness in terms of consumers’ understanding of information being disclosed is questionable. The focus of this paper is analysis the real problems and difficulties in financial products consumption process. the financial products information is included the boundary of technical information. Technical information means the basic nature of the goods, the method for product usage, special skill for production and so on. Consumers feel uncomfortable and difficult to technical information due to the professional contents. It means that consumers have some fear for financial products, and they have difficulties for information search. These would be able to be potential consumer problems of financial area. We gathered 318 consumer opinions for financial difficulties in financial product consumption and analyzed these data using the contents analysis methods. To analyze this data, four experts in consumer science participated and classified the data repeatedly to make accordance between experts’ analysis. Our results showed that there are five main categorizations that are consumer self problems, financial products feature related problems, financial products maintained process related problems, the seller related problems and financial products information comparison problems. Most severe problem is a difficult financial terminology. Many consumers feel the difficulty of the term and it could be barrier not to effort to more search for financial information. The second problem is the ambiguity of the financial performance. In the case of investment goods, although there is not principal guarantee, many consumers expect the principal guarantee and more performance. It means that they didn’t understand the basic features of investment goods when they had searched the financial information and sometimes the sellers just emphasized the probability of the investment performances. And the other big difficulty is the seller related problems that are excessive marketing activity to exaggerate the performance and to recommend seller oriented products. This situation would lead consumers recognition error for financial products consumption. To provide consumer-centric financial information, plain language have to be used consumers to understand the information easily. And the sellers have to be qualified to provide the right information and to have the professional sales ability.