소셜매뉴팩처링 소비자참여를 지원하는 창의적사고도구의 개발 연구: 설계원리 및 지침을 중심으로
저자 : 박성연, 손상희
발행연도(출간연도) : 2020년
저널명(출판사명) : 소비자정책교육연구
권호사항(ISBN) : 16(3)
초록(내용소개)
본 연구는 소셜매뉴팩처링 상에서 소비자참여를 지원하는 창의적사고도구의 설계원리 및 지침을 도출하는 개발 연구이다. 설계원리란 실제 도구 개발 시 설계 과정을 안내할 수 있는 안내서로 설계원리가 설계자가 설계 과정에서 다양한 변인들을 고려할 수 있도록 도와주는 역할을 한다면, 설계지침은 설계원리를 어떻게 사용해야 하는지 자세하게 안내하는 역할을 한다. 이러한 설계원리 및 지침 개발은 추후 창의적사고도구 제작 시 유용한 길라잡이가 될 수 있다.
소셜매뉴팩처링은 소비자가 자율적, 독립적, 주도적으로 아이디어를 제안하면 다른 소비자들이 함께 선택하고, 기업은 선택된 제안을 제작하는 새로운 소비자 주도형 제작 형태이다. 이때 소비자는 독립적 창안자로서 참여하는데 이는 단순히 새로운 소비자역할이나 참여 방식의 변화를 넘어서서 새로운 소비자 정체성을 확립하는 것으로 볼 수 있다. 이러한 변화는 소셜매뉴팩처링의 등장과 깊은 관계가 있다. 소셜매뉴팩처링플랫폼은 그것을 플랫폼의 형태에서 구현될 수 있도록 하는 구체적인 장이다. 그런데 소셜매뉴팩처링에 소비자들이 참여하는 중요한 요인 중 하나가 바로 소비자 스스로 창의적 산출물을 도출할 수 있다는 유능감이다. 따라서 소비자의 유능감을 지원하는 소비자 창의적사고도구 개발이 중요하며 본 연구에서는 창의적사고도구 개발을 위한 초기 작업으로 설계원리 및 지침을 도출하였다.
설계원리 및 지침은 선행연구분석과 소셜매뉴팩처링플랫폼 내용분석을 통해 초안을 도출하였으며, 이에 대한 전문가 타당성 평가를 거쳐 최종 11개의 설계원리 및 지침을 도출하였다. 이는 각각 구조화의 원리, 발산적 사고촉진의 원리, 유추의 원리, 수렴적 사고촉진의 원리, 교차 반복의 원리, 의사소통 지원의 원리, 아이디어 진화의 원리, 개방의 원리, 정보 접근의 원리, 정보 제시의 원리, 순환의 원리이다.
This study is to derive design principles and guidelines for creative thinking tools that support consumer participation in social manufacturing. Design principles help designers to consider various variables in the design process, the design guidelines serve as a detailed guide on how to use the design principles. The development of these design principles and guidelines can be a useful guide when making creative thinking tools.
Social manufacturing is a new consumer-driven manufacturing system. In this system, consumers actively, and voluntarily provide ideas for manufactured goods as independent creator, which is different from tractional system. It can be viewed as establishing a new consumer identity. This change is closely related to the emergence of social manufacturing. The social manufacturing platform is a specific field that enables it to be implemented in the form of a platform. In social manufacturing system, it is important hat each and every consumers generate creative output on their own. Consumer’s sense of confidence in their creativity is an important factor, namely “creative self-efficiency”. Therefore, it is important to develop a consumer creative thinking tool that supports the consumer’s creative thoughts.
In this study, design principles and guidelines were derived to make a creative thinking tool. The design principles and guidelines were drafted through prior research analysis and content analysis of the social manufacturing platform, and the draft of design principles and guidelines was evaluated by experts. Then final 11 design principles were developed as below : the principle of structuralization, divergent thinking, analogy, convergent thinking, cross-recurring, communication support, idea evolution, openness, access to information, information provision, circulation.