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머신러닝을 통한 가계의 재무스트레스 영향요인 예측 및 분석: XGBoost 의 활용

저자 :  한지형, 고대균, 최현자

발행연도(출간연도) : 2019년

저널명(출판사명) :  소비자학연구

권호사항(ISBN) :  30(2)

초록(내용소개)

본 연구에서는 20대 이상 성인들을 대상으로, 어떠한 주요 요인들에 의해 소비자들이 재무스트레스를 경험하고 있는지 탐색적으로 살펴보고 그들의 영향력을 파악함으로써 가계의 경제적 복지를 증진시킬 수 있는 방향을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 온라인 설문조사를 통해 수집된 2,006개의 데이터를 활용하여 분석을 실시하였다. 분석 방법은 머신러닝을 활용한 알고리즘 중 하나인 XGBoost와 다중회귀분석을 함께 활용하였고, XGBoost를 통해 재무스트레스에 대한 중요 예측요인들을 추출한 후 재무스트레스에 대한 다중회귀분석을 실시함으로써 변수의 구체적 인 영향력을 확인하고자 하였다. 연구결과 첫째, 소비자가 주관적으로 인식하는 재무스트레스 수준은 4점 만점에 평균 약 2.3점으로 나타나 보통 정도의 수준이었다. 따라서 소비자의 재무스트레스를 적절한 수준에서 관리하는 노력이 꾸준히 필요하다고 할 수 있다. 둘째, XGBoost를 통해 소비자의 재무스트레스 수준이 평균을 기준으로 높은 집단과 낮은 집단에 속하는지 판별하기 위해 분석한 결과, 소비자의 객관적 재무상태를 나타내는 변수와 주관적 인식을 나타내는 변수가 고루 영향을 미치는 것을 확인하였다. 반면 장기적 저축 및 투자, 장기적 위험관리인 보장성 보험, 앞으로의 가계경제에 대한 전망 등과 관련된 요인들은 변수 중요도가 낮은 것으로 나타났다. 셋째, XGBoost 를 통해 도출된 주요 요인들의 재무스트레스 수준에 대한 영향력을 확인한 결과 전반적으로 소비자의 주관적 인식이 재무스트레스 수준에 미치는 영향력이 상당히 큰 것으로 나타났고, 특히 단기적인 계획에 바탕을 둔 비상자금과 관련한 요인들의 영향력이 크다는 것을 확인할 수 있었다. 소비자의 객관적 재무상태를 나타내는 요인 가운데 가계 총자산과 같은 저량보다 소비자의 월평균 소득과 저축 및 투자액, 부채 상환액과 같은 유량이 소비자의 재무스트레스 수준에 더 큰 영향을 미치고 있었다. 이상의 결과를 바탕으로 소비자가 재무스트레스 수준을 잘 관리할 수 있도록 효과적인 정책과 소비자교육이 뒷받침될 필요가 있다.


In this study, we explored how various factors influenced financial stress. Also, to suggest ways to improve the economic well-being of households we identified influence of the factors. For this purpose, 2,006 data were collected through online surveys. The analysis method was used XGBoost which is one of the algorithms using machine learning and multiple regression analysis. After analyzing the important predictors of financial stress through XGBoost, multiple regression analysis of financial stress was conducted to confirm the specific influence of variables. The results of the study are as follows. First, The level of financial stress that consumers perceive as subjective is about 2.3 points on average for 4 points. Therefore, it is necessary to constantly try to manage the consumer’s financial stress at an appropriate level. Second, As a result of analyzing XGBoost to determine whether the consumer’s financial stress level belongs to the high and low groups based on the average, it is confirmed that the variable indicating the objective financial state of the consumer and the variable indicating the subjective perception are all influenced. On the other hand, factors related to long – term savings and investment, long – term risk management insurance, and future prospects for the household economy are less important. Third, The effect of the major factors revealed that the subjective perception of consumers has a great influence on the financial stress level. Especially, we can confirm that the factors related to the emergency fund based on the short-term plan are influential. Households’ monthly income, savings and investment, and debt payment were more influential on financial stress level than stock such as household total assets. Based on the above results, it is necessary to support effective policy and consumer education so that consumers can manage financial stress level well.