바로가기 메뉴
본문 바로가기
푸터 바로가기
TOP

 

금융분야의 게이미피케이션 연구와 적용사례 고찰 연구

저자 : 이해랑, 나종연

발행연도(출간연도) : 2019년

저널명(출판사명) : 금융소비자연구

권호사항(ISBN) : 9(2)

초록(내용소개)

최근 금융업에서는 게이미피케이션과 IT기술을 소비자들의 금융 상품 소비 촉진, 고객관리, 위험률관리 등에 활발하게 적용하고 있다. 그러나 국내 소비자학 분야의 연구에서 금융업에 적용된 게이미피케이션에 대한 연구는 찾아보기가 매우 어렵다. 이에 본 연구는 금융분야의 게이미피케이션과 관련한 해외 연구와 적용 사례를 살펴보았다. 금융 분야의 게이미피케이션에 대한 연구와 적용 사례를 살펴 본 결과 게이미피케이션은 소비자들의 금융 상품 및 서비스에 대한 인지나 사용 의도, 금융상품 및 서비스 이해도, 브랜드 충성도, 실질적인 영업성과 등에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 게이미피케이션을 금융소비자 교육에 적용한다면, 금융 지식과 금융 정보에 대한 금융 소비자들의 흥미도와 관심 증대, 금융 이해력 증가, 긍정적인 재무적 행동 변화 등을 예측해볼 수 있다. 이에 향후 금융소비자들의 금융 역량 증가와 실질적인 재무생활의 변화를 위하여 게이미피케이션을 적용한 금융 교육 프로그램 개발과 더불어 프로그램 평가에 대한 연구가 반드시 필요하다.

In the financial industry, we are actively applying the gamification and IT to stimulate consumer consumption of financial products, customer management and risk management. However, it is very difficult to find a study on the gamification that is applied to the financial industry in the field of domestic consumer studies. Therefore, this study examined overseas research and application cases related to the gamification in the financial field. As a result of studying and studying the application gamification in the financial field, it is found that the gamification has a positive influence on consumers’ understanding of financial products and services, brand loyalty, Respectively. Applying gamification to financial consumer education can predict financial consumers’ interest and interest in financial knowledge and financial information, financial comprehension, and positive financial behavior changes. Therefore, in order to increase the financial capacity of financial consumers and to change the financial life of financial consumers, it is necessary to study the program evaluation along with the development of the financial education program applying the gay communication.